در مورد عوارض پارابن ها بیشتر بدانید

در مورد عوارض پارابن ها بیشتر بدانید

استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی روز به روز در حال افزایش است و کمتر کسی را می شناسیم که به صورت روزانه از این محصولات استفاده نکند. محصولاتی مانند شامپو، صابون ، کرم، رژلب ها و ... امروزه جزء جدا ناپذیری از زندگی ما هستند. در این میان گاهی این محصولات آنقدر ها که ما گمان می کنیم بی خطر نیستند و استفاده از بعضی مواد شیمیایی در این محصولات به جای سود رساندن، آثار مخرب بسیاری را برای بدن ایجاد می کنند. یکی از این مواد شیمیایی که به صورت گسترده در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد، پارابن است.

پارابن ها از پرکاربردترین دسته مواد نگهدارنده هستند که به دلیل خواص آنتی باکتریال، قیمت ارزان و عملکرد مناسب در برابر آلودگی های میکروبی، در اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شوند. با افزودن پارابن ها به محصولات محصولات آرایشی-بهداشتی و غذایی ، طول عمر آن ها به صورت چشمگیری افزایش می باید زیرا این مواد سبب جلوگیری از رشد باکتری و میکروب در محصول شده و مانع از فاسد شدن آن می شود. گرچه این مشخصات، پارابن ها را به عنوان موادی دوست داشتنی نشان می دهد اما مضرات پارابن ها تا حدی است که سازندگان محصولات آرایشی-بهداشتی که به سلامت مصرف کنندگان خود اهمیت می دهند؛ این مواد را از محتویات محصولات خود حذف کرده و به جای آنها از مواد طبیعی یا صناعی دیگر استفاده می کنند. استفاده از پارابن ها در محصولاتی مانند شامپو و صابون بیشتر رایج است زیرا محیط گرم و مرطوب حمام سبب رشد بیشتر باکتری ها می شود.

این مواد از آنجایی که به همراه محصولات آرایشی-بهداشتی به عمق پوست و مو نفوذ می کنند، اثرات مخرب خود را در انتهایی لایه های زیرین این بافت ها برجای می گذارند. از جمله این اثرات مضر، سوزش و التهابات پوستی، درماتیت، سرطان، واکنش های حساسیتی و ... می باشد. تحقیقات اخیر درباره پارابن ها نشان می دهد که این مواد در بدن انباشته می شوند و با افزایش تولید استروژن سبب گسترش تومورهای سرطانی، به خصوص تومورهای سرطان سینه می گردند.

پس به هنگام انتخاب لوازم آرایشی و بهداشتی با مطالعه برچسب محتویات، از فاقد پارابن بودن آنها مطمئن شوید.

دیدگاه‌ها
افزودن دیدگاه جدید